Universidad Vigo

Dual-Dig

Justificació

El projecte DUAL DIG aborda una sèrie de desafiaments i oportunitats clau en el camp de la formació dual i la tutorització en entorns digitals, destacant la seva rellevància i necessitat en el context actual de transformació digital i globalització

Els programes de Formació Dual són una pràctica relativament recent a Espanya, en contrast amb països com Alemanya o França, on tenen una trajectòria més consolidada. Aquesta diferència destaca la necessitat d’explorar i comprendre millor la implementació d’aquests programes al nostre país, especialment pel que fa a la seva efectivitat en l’adquisició de competències i la inserció laboral dels estudiants.

En aquesta línia, la tutorització es presenta com un element crucial en els programes duals, servint com eix vertebrador del procés d’ensenyament i aprenentatge. No obstant això, existeixen desafiaments significatius relacionats amb la formació i capacitació dels tutors, especialment en l’ús de tecnologies per a la tutorització.

D’altra banda, els avenços tecnològics presenten tant oportunitats com desafiaments en el context educatiu. L’aplicació de tecnologies emergents com la IA o ChatBots ofereix noves possibilitats per millorar la tutorització i el seguiment dels estudiants en programes duals, però també plantegen riscos com el plagi acadèmic i la seguretat de les dades sensibles. Per tant, és fonamental investigar els contextos de tutorització en programes duals per maximitzar els beneficis de les tecnologies i mitigar els seus riscos potencials.

La novetat del projecte rau en l’escassetat d’estudis al nostre país que hagin abordat aquest tipus de treballs en contextos reals. Això representa una oportunitat per contribuir al coneixement existent i desenvolupar noves perspectives i enfocaments en el camp de la formació dual i la tutorització en entorns digitals. D’aquesta manera, el projecte busca ampliar i completar la investigació en l’àmbit de la formació dual, amb l’objectiu de desenvolupar serveis i productes formatius que integrin tecnologies per al seguiment dels programes formatius dels estudiants, així com sistemes tecnològics per facilitar la comunicació entre els diferents agents involucrats en les pràctiques duals.

Ves al contingut